Dittdrag.se i Sverige AB, är namnet på det företag som driver dittdrag.se. Bolagsformen är aktiebolag. Företaget är nyregistrerat i januari 2013, tidigare drevs företaget som enskild firma och hade då högsta kreditvärdighet (AA) enligt Soliditet.
Rapporter och reportage belönas om ni skickar in dessa, vi har kontinuerligt tävlingar med bästa bild och repotage. Vi framförhåller god fiskeetik, släpp tillbaka liten och stor fisk. Hantera fisken varsamt och med respekt. Skickar ni bilder och filmer till oss vill vi inte att de ska innehålla blod. Den matfisk ni tar upp önskar vi att ni omedelbart avlivar.
Bilder, filmer och text, dessa får inte användas utan vår tillåtelse. Flertalet av bilderna, filmerna och texterna ägs inte av dittdrag.se utan av fotograf eller skribent. Missbrukas detta har fotograf och skribent rätt att ta betalt enligt rådande praxis.
Jag som står bakom Dittdrag.se ser sportfiske som en livsfilosofi. Jag har fiskat hela livet. Vilken form av fiske jag utför har mindre betydelse. Men något som är säkert är att de största fiskarna jag fångat har varit på naturligt bete men det är inte lika kul.
I samband med den utveckling som är i Norden vad gäller betesmarknaden, flytten av produktion till låglöneländer, nya aktörer och höga priser ser jag en möjlighet. Efterfrågan på produkterna har varit god och jag har nöjda kunder. Betena har hållit en bra kvalitet och fångstrapporterna har varit positiva. Detta har medfört en ytterligare satsning på denna fiskebutik med fiskedrag online.
I grunden är jag en serviceinriktad säljare med en magisterexamen i företagsekonomi. Det viktigaste jag ser som säljare är god service. Inte priser eller kvalitet, är du som kund nöjd är jag nöjd. Nöjd blir du, om du fångar fisk, betet håller och det inte kostar för mycket att sätta fast det i botten.
Bakgrunden till dittdrag.se
Dittdrag.se är egentligen en hobby som har urartat. Jag (Tomas), började år 2005 att sälja och köpa sportfiskeprodukter i liten skala på nätet. År 2007 gjordes det första större inköpet av produkter direkt ifrån fabrik i Kina. Målet är och kommer att vara att sälja bra produkter som fångar fisk till ett shysst pris, samtidigt som företaget strävar efter en 100-procentig kundservice.
Jag samarbetar fortfarande med den fabrik som gjorde den första serien av beten men har även utökat med ytterligare leverantörer. Majoriteten av produkterna köps in utan mellanhänder, vi har och kommer fortsätta att ta in produkter och varor från mellanhänder, detta för att fylla luckor i produktutbudet som vi tror att kunderna önskar. Utvecklingen av dittdrag.se är långsiktig och jag ser därför samarbeten och gemensam utveckling med leverantörer som viktigt. Exempel kan nämnas att våran storsäljare Truttan tog över två år att ta fram, med tre misslyckade produktlinjer.
Dittdrag.se är initialt finansierat privat, nu återinvesterar företaget i sig självt. Företaget har kontinuerligt vuxit och utökat sitt produktutbud, detta är även ett fortsatt mål de kommande fem åren.
Företaget marknadsför sig via hemsidan dittdrag.se, på mässor och marknader runt om i landet och via olika kanaler på nätet som exempelvis Facebook. Men viktigast av allt är att kunderna talar gott om produkterna och servicen. Dittdrag.se riktar sig direkt mot konsument och slutanvändare, inte till återförsäljare.
Flertalet av dragen har tagit form ifrån andra drag som vi vet är effektiva, idag anser jag att det är svårt att inte ta form ifrån annan produkt vid utveckling. Majoriteten av produkterna som finns på sportfiskemarknaden idag har tagit form av varandra i större eller mindre utsträckning. Precis som övriga produkter och tjänster i våra liv.
Historia och trender inom betestillverkning
Majoriteten av de svenska traditionella favoritdragen tillverkas inte i Sverige, flertalet stora aktörer har förflyttat en sin produktion till låglöneländer. I Sverige har sportfisket utvecklats och jerkbaitfisket från USA har slagit igenom stort, därefter har fisket med gummibeten utvecklats enormt. Utbudet vad gäller drag/beten på den svenska marknaden har exploderat från att förr varit dominerat av beten som Hi-Lo, Toby, Atom, Reflex, Droppen, Mörrumspinnaren, Swimm Whizz, Bomber, Zalt, Rapala och Nils Master. Efter dessa klassiker har jerkbait dominerat den svenska betesmarknaden som en klar storsäljare, då tänker jag främst på betet Buster Jerkbait. Jerkbetets popularitet i Sverige och norden har inneburit att ett flertal företag har tillverkat liknande beten. Den nu aktuella trenden är handgjorda beten, med ikonen Svart Zonker i spetsen. Jag tror att grunden till denna trend ligger i de handgjorda havsöringsbetena som var epoxylackade, då tänker jag på beten som Ludde och Ivan. Parallellt med handgjorda beten går utvecklingen av gummibeten (jiggar), där är även tailbeten inräknade.
Betestillverkning
Beten i traditionella butiker är dyra. De handgjorda betena ser ut som smycken och är fina för ögat. Men det är inte kul att kasta ett bete för 200-300kr i en berghäll.
Att tillverka beten i låglöneländer är billigt och påslaget innan betet når slutkund är stort. Exempelvis kan väl nämnas att en Jerk på 15cm kostar runt 1-2USD i låglönelandet, med påslag för frakt, moms och tull blir priset runt 10-20kr. Alltså köper du som kund betet till ett pris som är tio gånger dyrare i den traditionella affären.
Som fiskare vill man använda säkra kort, det vill säga fiska med ett bete man själv tror på och som många andra rekommenderar. Därför är det svårt att få en fiskare att byta bete.
/Skitfiske!
Tomas